کاربرد آینه کاری مدرن در دکوراسیون داخلی و تاریخچه هنر آینه کاری
راهنمای خرید, مقاله

تاریخچه و کاربرد آینه کاری مدرن در دکوراسیون داخلی

0
(0)

تاریخچه هنر آینه کاری

آینه کاری یکی از قدیمی‌ترین و مرسوم‌ترین شاخه‌های هنر دکوراتیو و تزئینی است که تاریخچه آن به دوران ساسانیان و بکارگیری از هنر در بناها و کاخ‌های پادشاهی برمی‌گردد. در فرهنگ باستانی ایرانیان، دو عنصر آب و آینه نماد زلالی، پاکی و روشنی است و استفاده از آینه در تزئین ستون‌ها، دیوارها و سقف‌ها نیز نمادی از صداقت و راستگویی، روشنایی و جریان داشتن زندگی است.

یکی از صادرکنندگان آینه در سده 10 هجری قمری ونیز بوده است که به صورت زمینی انواع آینه را به کشورهای مختلف ارسال می‌کرده و به دلیل طولانی بودن مسافت و انتقال آینه‌ها به دلیل ناهمواری زمین و بر اثر ضربه، تعدادی از آینه‌ها دچار آسیب و شکستگی می‌شدند. همین موضوع هنرمندان ایرانی را به فکر فرو برد تا به دنبال راهکاری برای استفاده از آینه‌های ضایع شده و به حداقل رساندن ضررهای مالی باشند و چنین بود که آینه کاری در ایران متولد شد.

آینه کاری چیست؟

یکی از هنرهای تزئینی کهن که در معماری و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. در آینه کاری قطعات و تکه های کوچک آینه را در اشکال مختلف به صورت منظم یا نامنظم کنار یکدیگر قرار می‌دهند و از ترکیب آن طرحی زیبا خلق می‌کنند. آینه کاری با بازتاب و شگستگی های متنوع نور بر روی دیوارها، ستون‌ها، سقف و در بناهای مختلف جلوه بصری زیبا، درخشان و دلنشینی ایجاد می‌کنند.

در هنر آینه‌کاری ، هنرمند  شیشه آینه را در اشکال متنوع برش می‌زند و با کنار هم قرار دادن آن، فضایی منحصربه فرد و فوق العاده زیبا در بنا خلق می‌کند. آینه کاری سنتی رابطه تنگاتنگی با هنر معماری دارد و در کنار هنرهایی چون آجرکاری، گچ بری و کاشی کاری در تزیینات داخلی و خارجی ساختمان‌ها بکار برده می‌شده است.

انواع آینه کاری مدرن

انواع آینه کاری مدرن

طراحان و کارشناسان دکوراسیون داخلی با استفاده از آینه در فضاهای داخلی اقدام به خلق طرح‌ها و ایده‌های جدیدی برای ایجاد فضاهای مدرن در دکوراسیون کرده‌اند که با عنوان آینه‌کاری مدرن شناخته می‌شود. آینه کاری مدرن دارای طرح و مدل‌های متنوع و متفاوتی است که شما را با تعدادی از آنها آشنا خواهیم کرد.

 دیوارپوش آینه‌ای

یکی از مدل‌های آینه کاری مدرن که امروزه محبوبیت و طرفداران زیادی در دکوراسیون داخلی منازل پیدا کرده است  و علاوه بر زیبایی فوق‌العاده محیط ، به خاطر انعکاس نور باعث روشنایی بیشتر محیط میشود، دیوارپوش‌ آینه‌ای است.

این سبک از آینه کاری بیشتر برای اتاق پذیرایی و ناهارخوری، اتاق خواب‌ها و همچنین هتل‌ها،  رستوران‌ها و تالارهای عروسی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  دیواری مدرن گرد

در این مدل آینه کاری، آینه‌ها به شکل دایره و ابعاد مختلف و متنوع برش می‌خورند و به صورت نامنظم و در راستای اجرای طرح نهایی در کنار هم قرار گرفته و بر روی دیوار چسبانده می‌شوند.

آینه کاری با طرح‌های خاص

در این مدل آینه با توجه به سلیقه صاحب خانه و محل قراریگیری و نصب آن در اشکال متفاوتی همچون پروانه، طاووس، قلب، قاصدک و اشکال مختلف دیگر برش خورده و بر روی دیوار مورد نظر چسبیده و نصب می‌شود.

 دیواری پازلی

آینه کاری پازلی یک ایده جذاب و خاص محسوب شده و از محبوبیت خاصی در طراحی دکوراسیون داخلی محسوب می‌شود. در این مدل تکه‌های آینه در کنار هم فرمی پازل مانند ایجاد می‌کنند و جلوه ویژه‌ای به محیط می‌بخشند.

 طرح تایل

در این مدل آینه‌کاری، آینه‌ها در قطعات کوچک به صورت منظم و همچون کاشی در کنار یکدیگر چیده شده و باعث بازتاب نور و روشنایی خارق العاده‌ای می‌شوند و اتاق و محیط دکوراسیون داخلی را به محلی شیک و مجل تبدیل می‌کنند.

آینه‌کاری آجری

یکی دیگر از محبوب‌ترین مدل‌های آینه کاری است که آینه‌ها در قطعاتی مستطیلی و هم اندازه برش خورده و همچون چیدمان آجر در خانه‌های قدیمی در کنار هم قرار می‌گیرند. استفاده از این سبک آینه‌کاری بالای شومینه‌ها و بالای میز کنسول و به عنوان آینه کنسول در طراحی داخلی، طرفداران خاص خودش را دارد.

 لانه زنبوری

آینه کاری لانه زنبوری یا شش ضلعی از رایج‌ترین مدل‌هاست که معمولا در راهروها و آشپزخانه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته این که این مدل را در کجای منزل یا محل کارتان به کار ببرید هم به سلیقه شما و هم به طراحی و مساحت منزل و اتاق‌ها وابسته است.

در کدام قسمت‌های خانه می‌توان از آینه کاری مدرن استفاده کرد

آینه کاری دیواری مدرن خانه

این هنر دکوراتیو بسیار متنوع بوده و دست شما برای انتخاب نوع و طرح آن آزاد است. همه چیز به طراحی داخلی منزل بستگی دارد. اندازه اتاق‌ها، چیدمان مبلمان و سایر عناصر دکوراتیو بکار رفته در فضای داخلی، اما بخش‌های مختلفی که در خانه می‌توانید از آینه کاری دیواری استفاده کنید را در زیر اشاره می‌کنیم:

  •  اتاق نشیمن
  • اتاق پذیرایی
  • بالای شومینه
  • بر روی دیوار پشت تلویزیون
  •  در راهروها
  • اتاق پذیرایی و ناهار خوری
  •  ستون‌ها
  • اتاق خواب و بالای تخت

انتخاب بین آینه کاری سنتی و مدرن

آینه‌ها از تنوع بسیاری در طرح و سبک‌های مختلف برخوردار هستند اما آنچه که باید در نظر گرفت این است که برای داشتن یک فضای زیبا و همخوان در دکوراسیون داخلی نمی‌توان توقع داشت که بتوان هر مدل و طرح آینه‌ای را بکار برد.

آینه‌کاری سنتی معمولا برای خانه‌هایی با سبک مدرن و مبلمان و چیدمان مدرن مناسب نیستند و آینه‌های مدرن و فانتزی هم در خانه‌های لوکس و کلاسیک زیبایی و کارایی اصلی خود را از دست می‌دهند. آینه  فضای داخلی را وسیع‌تر نشان می‌دهد. امروزه که خانه‌ها اکثرا آپارتمانی و با مساحت‌هایی نسبتا کوچک هستند، استفاده از این هنر در قسمت‌های مختلف خانه نقش به سزایی در روشنایی و دلبازتر نشان دادن محیط خانه ایفا می‌کنند.

 

 

 

 

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد امتیاز 0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *